Mikor ránézünk egy tárgyra vagy bármire, akkor annak nem csak körvonalai vannak, hanem ami igazán megadja a realisztikus formát azok a különböző tónusok, amik a tárgyat érő fény hatására keletkeznek.
A képek és a bejegyzés alapja innen származik: http://www.paintdrawpaint.com/2010/07/drawing-basics-value-scale.html
Gondolkodjunk, lássunk tónusokban
Látjuk a sötét és világos területeket, valamint az átmeneteket a két szélsőség között. Ezek az átmenetek vagy tónusok, árnyékok azok, amiket „értéknek” hívunk. A művészek megkeresik ezeket az értékeket, a felület sötét, illetve világos részeit, és felhasználják ezt az információt, hogy kialakítsák a valós formát.
Ez adja meg a tárgy méretét, alakját és mélységét. Mindannyian tisztában vagyunk olyan fogalmakkal, mint árnyék és fény, de a tónusátmenetek azok, amik megteremtik az adott forma realisztikus érzetét.
Helyi érték vagy a Fény hatásai
Az érték meghatározható az adott terület helyi értékével vagy azáltal, ahogyan a fény éri a felületet. A sötétsége vagy világossága az anyagnak meghatározhatja annak értékét, mint ahogy egy fekete póló sötét értéket fog adni. Ahogy a fény éri a tárgyat, az is meghatározza annak értékét, mint ahogy fények, világos területek keletkeznek akár sötét felületen is, ha megvilágítjuk őket valamilyen fényforrással, lámpával.
Egy rajz vagy festmény esetén az érték általában ennek a két tényezőnek a kombinációja hatására alakul ki.
Értékskála rendszer
Amit most itt balra, illetve lent látsz az két verziója az értékskála rendszernek.
Az első az a legalapvetőbb értékskála, a hármas értékskála. Ezen csak fehér, fekete és a középtónus látható. A középtónus az épp a fehér és a fekete közötti átmenet. Vagyis ha a fehéret és a feketét egyenlő arányban összekeverjük, akkor egy olyan tónust kapunk, ami fele olyan világos, mint a fehér és fele olyan sötét, mint a fekete.
Ha egy rajznál csak ezt a három értéket használjuk, annak vannak előnyei és hátrányai is. Ahhoz nagyszerű, hogy megalkossuk vele az alapkompozíciót, de a forma realisztikus árnyalásához kevés.
A fehér és a fekete közötti szürkeárnyalatok száma rengeteg lehet, de nekünk nem muszáj ilyen skálát használni. Az emberi szem több mint 200 szürkeárnyalatot képes megkülönböztetni egymástól, de neked nem kell ennyit megrajzolni ahhoz, hogy érzékeltesd a modelled formáját.
Amit itt látsz az egy ötös értékskála, ez általában az elterjedt. Az érték információk, amik ezen a skálán vannak elég ahhoz, hogy illusztráld a formát. Itt megtalálod az árnyékokhoz használandó sötét tónusokat, a világos tónusokat a fényes területekhez, a visszaverődő fényekhez, és a középtónus variációkat a két szélsőség között.
Balra láthatsz egy csészét, ami ennek az öt tónusnak a használatával lett elkészítve. Ahogy te is láthatod, ez elég információt ad a szemnek ahhoz, hogy lássa a tárgy formáját.
Ahogy korábban említettem, a tónusokat fekete és fehér között felbonthatod részletesebben is. Sok művész az alábbi kilences értékskálát használja. De itt szeretnélek emlékeztetni arra, hogy ezek a skálák arra jók, hogy segítsenek megtalálni a megfelelő tónusokat, váltásokat egy rajznál, de ezek a tónusátmenetek nem ilyen tiszták, hanem az egyes tónusok egymásba mosódnak, ezzel egy finom átmenetet képezve.
Beszélhetünk még teljes értékskáláról is, amit a teljesen élethű árnyékoláshoz használhatsz. Ez számtalan átmenetet tartalmaz a fekete és a fehér között. Persze ehhez nem kell, hogy fizikailag lásd a skálát, elég hozzá a kilences értékskála is, csak tudd, mikor egy tónust határozol meg, hogy a kilences skálán melyik értékhez áll a legközelebb és ha nem pontosan egyezik meg vele, akkor azt az eltérést képes legyél meghatározni magadban és azt visszaadni a rajzodon is.
Ez a rajz például a teljes skála felhasználásával készült.
Értékek közötti kapcsolat
Az alábbi értékskála közepén végigfutattuk keresztben a középtónust, hogy demonstráljunk egy érdekes kapcsolatot a különböző tónusok között. Figyeld meg, hogy változik látszólag a középtónus a különböző értékek mellett. A fehér tónus mellet, illetve az ahhoz közel fekvő világos tónusok mellett, a középtónus sötétebbnek tűnik. Viszont a fekete tónusnál, illetve az ahhoz közel lévő sötét tónusok mellett, a középtónus világosabbnak tűnik.
Még két kép, ami érdekes lehet. A kérdésem a következő. A kilences értékskálát használva, szerinted milyen értékű, tónusú a kis kör a bal oldali ábra tetején, és milyen az alján? A választ a jobb oldali ábrán találod, vagyis mind a két esetben ugyanaz volt az érték, csak az alaptónus miatt látszottak sötétebbnek, illetve világosabbnak a ténylegesnél.
Vélemény, hozzászólás?